فرق لیمنت و کامپوزیت

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ مقایسه لمینت دندان با کامپوزیت + نتیجه نهایی

عناوین اصلی مقاله

امروزه خدمات قابل انجام برای سفید کردن یا تعویض دندان‌ها تا حد بسیار زیادی افزایش یافته است؛ به‌طوری که اکثر مخاطبین و افرادی که قسط ایمپلنت یا سفید کردن دندان را دارند، بین روش‌های مختلف و شرایط هر کدام غرق می‌شوند و نمی‌دانند باید کدام یک را انتخاب کنند!

دو تا از خدمات فراگیر مربوط به دندان، لمینت و کامپوزیت است که امروزه افراد زیادی سراغ آن می‌روند. اگر بین انتخاب لمینت و کامپوزیت برای دندان‌های خود به دو راهی برخورد کرده‌اید، جای درستی آمده‌اید.

در این مقاله آموزشی، لمینت دندان و کامپوزیت دندان در شیراز را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و نتیجه نهایی را در انتهای همین مطلب عنوان می‌کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر، با کلینیک دندان‌پزشکی مریم همراه شوید.

تفاوت‌های بین لمینت و کامپوزیت دندان

تفاوت لیمنت و کامپوزیت

یک سری تفاوت‌ها بین لمینت و کامپوزیت وجود دارد که اگر از آن‌ها مطلع باشید، با دیدگاه بهتر و ذهنیت باز تصمیم خود را می‌گیرید. در ادامه تمام این تفاوت‌ها را بیان می‌کنیم.

1: متریال به کار رفته برای ساخت

جنس لمینت و کامپوزیت به صورت کامل متفاوت است. لمینت دندان، از مواد سرامیکی ساخته می‌شود و هدف از آن، این است که ظاهری مانند دندان‌های سفید و طبیعی را به مخاطب هدیه دهد.

این در صورتی است که کامپوزیت دندان، از قسمت‌های مختلف تشکیل شده است و متریال آن شامل رزین، پلاستیک، قسمت‌های پلاتینی و… می‌شود.

هشدار: حتماً به این نکته توجه داشته باشید که دهان شما به مواد به کار رفته در لمینت یا کامپوزیت حساسیت نداشته باشد؛ در غیر این صورت دچار مشکلات جدی می‌شوید و تمام زحماتتان برای داشتن دندان‌های سفید و براق از بین می‌رود.

2: هزینه انجام

هزینه لمینت دندان نسبت به کامپوزیت بیشتر است و این مسئله به دلایل مختلفی بستگی دارد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید. از جمله موارد مؤثر در هزینه انجام، مدت زمان کارایی، کیفیت، متریال به کار رفته و… ذکر می‌شود.

3: میزان ماندگاری دندان‌ها

یک تفاوت بسیار مهم بین لمینت و کامپوزیت دندان، مدت زمان ماندگاری آن‌ها است. لمینت نسبت به کامپوزیت، مدت زمان بیشتری ماندگاری دارد و نیاز به ترمیم، بعد از مدت‌های بسیار طولانی اتفاق می‌افتد. این در صورتی است که در کامپوزیت دندان، شما باید بعد از یک مدت دوباره برای ترمیم به دکتر مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید که با رعایت از دندان‌ها و انجام نکات بهداشتی، دوره ترمیم چه برای لمینت و چه برای ایمپلنت، به این زودی‌ها اتفاق نمی‌افتد و لازم نیست نگران آن باشید.

دلیل ماندگاری بیشتر دندان‌های لمینت شده، متریال به کار رفته در آن است که از رزین که در کامپوزیت استفاده می‌شود، قوی‌تر است. وقتی حرف از میزان ماندگاری می‌زنیم، باید بگوییم که لمینت بین 10 تا 15 سال ماندگاری دارد؛ در صورتی که ایمپلنت بین 5 تا 7 سال عمر مفید می‌کند و بعد از آن باید ترمیم شود.

مطالعه بیشتر: مقاله درمورد لمینت دندان در شیراز

4: رنگ و زیبایی

یکی از نکات متفاوت و مهم که در مقایسه به آن برخورد می‌کنید، ظاهر دندان‌ها و نتیجه نهایی بعد از انجام لمینت و کامپوزیت است. روکش‌های کامپوزیت نسبت به رنگ حساسیت بیشتری دارند و این امکان وجود دارد که با خوردن انواع مختلف غذا و عدم رعایت بهداشت دندان، در طولانی مدت شفافیت و رنگ اولیه خود را از دست بدهد. براقی‌ات و شفافیت لمینت دندان بیشتر است؛ اگرچه باید درمورد این مسئله با دکتر خود مشورت کنید و رنگی را انتخاب کنید که با رنگ چهره‌تان هم‌خوانی داشته باشد و حالت مصنوعی به خود نگیرد.

ظرافت به کار رفته در لمینت دندان نسبت به کامپوزیت بیشتر است. رنگ مینای دندان در لمینت حفظ می‌شود و به همین دلیل می‌توان از آن انتظار یک نتیجه طبیعی و قابل قبول را داشت. به دلیل اینکه براقی‌ات لمینت دندان بیشتر است و همین باعث می‌شود تا دندان‌ها طبیعی‌تر به نظر برسند؛ البته این قابلیت در دندان‌های ایمپلنت شده زمانی که پولیش شده‌اند وجود دارد.

5: امکان برگشت‌پذیر بودن

نکته بسیار مهم درمورد انجام خدمات دندان از جمله لمینت و کامپوزیت، برگشت پذیر بودن یا نبودن آن است. لمینت دندان برگشت‌پذیر نیست و بعد از انجام، دیگر توانایی برگشت دندان‌ها به حالت اولیه خود وجود ندارد؛ این در صورتی است که ایمپلنت دندان قابلیت برگشت دارد و اگر به هر دلیلی از ایمپلنت انجام شده راضی نبودید، امکان بازگشت به دندان‌های قبلی خود را دارید.

6: قدرت و استحکام

از لحاظ استحکام، لمینت قدرت بسیار بیشتری دارد و کاملاً مقاوم است. دلیل این مسئله، متریال به کار رفته در ساخت لمینت است. ایمپلنت استحکام کمتری دارد و احتمال ترک خوردگی یا شکستگی در آن بیشتر است. البته این مسئله را باید در نظر بگیرید که در صورت شکستن یا ترک خوردن لمینت، باید هزینه بیشتری برای ترمیم پرداخت کنید.

کامپوزیت یا لمینت؟ کدام را انتخاب کنیم؟

ما کامپوزیت و لمینت دندان را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم و نکات مختلف مربوط به آن را بررسی کردیم. در ابتدا باید بگوییم که این تفاوت‌ها آن‌قدر مشخص نیست؛ یعنی این‌گونه فکر نکنید که کامپوزیت دندان به درد نمی‌خورد و فقط لمینت خوب است! هر دوی آن‌ها خوب هستند و بر اساس نیاز خود، باید یکی را انتخاب کنید.

اگر به دنبال داشتن دندان‌های زیبا هستید و نمی‌خواهید برای آن‌ها زیاد هزینه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از کامپوزیت دندان استفاده کنید. بسیاری از افراد کامپوزیت دندان را پیش دکتر و جراحان معتبر انجام داده‌اند و از آن رضایت کامل دارند.

 

اگر قصد دارید تا برای زیبایی دهان و دندان‌های خود به صورت جدی هزینه کنید و یک دیدگاه طولانی مدت نسبت به آن دارید، باید سراغ لمینت دندان بروید. متریال و کیفیت مواد به کار رفته در لمینت دندان واقعاً بالا است و برای طولانی مدت پاسخگوی شما خواهد بود؛ همچنین جذابیت بصری بیشتری دارد و هنگام زدن لبخند، خودتان آن را متوجه می‌شوید.

کلینیک دندان‌پزشکی مریم

اگر به دنبال انجام ایمپلنت یا لمینت دندان در شیراز هستید و هنوز به نتیجه خاصی نرسیدید، کلینیک دندان‌پزشکی مریم را به شما معرفی می‌کنیم. ما در کلینیک خود انواع مختلف خدمات دندان از جمله ارتودنسی، لمینت، کامپوزیت، جراحی لثه، طراحی خط لبخند و… را به انجام می‌رسانیم.

مشاورین ما در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز، در اختیار شما هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا ابهامات شما رفع شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از جزئیات، کافی است تا با شماره زیر تماس برقرار کنید و مشاوره رایگان خود را دریافت کنید.

شماره تماس جهت ویزیت بهترین کلینیک دندانپزشکی شیراز:

071-36482103

جمع‌بندی

در این مقاله لمینت و کامپوزیت را به صورت کامل مقایسه کردیم و نتیجه را خدمت شما بیان کردیم. در آخر قصد داریم بگوییم که هر دوی این خدمات نسبت به هزینه و متریال استفاده شده خوب هستند و می‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. این شما هستید که باید با تعیین بودجه و هدف خود، لمینت دندان در شیراز یا کامپوزیت را به عنوان خدمات انتخابی خود در نظر بگیرید. شما تجربه لمینت یا کامپوزیت دندان را داشته‌اید؟ به نظر شما کدام بهتر است؟ نظر خود را زیر همین مقاله بنویسید.

 

منابع:

https://ariamedtour.com/blogs/dental-veneers-vs-laminates/

 

 

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

دریافت نوبت

پاسخگویی از ساعت 9 صبح الی 5 بعد از ظهر